De Groene Aggregaat – Hybride generatoren
Hybride Generatoren met brandstofbesparing tot 95% !
De Groene Aggregaat (onderdeel van Maru Systems) levert hybride generatoren, waarbij een combinatie van zonnepanelen, generator en accu’s er voor zorgt dat de door deze hybride generatoren opgewekte energie off-grid wordt opgeslagen, zodat op ieder gewenst moment in de energiebehoefte kan worden voorzien.
Bij de productie en ontwikkeling van de hybride generatoren van De Groene Aggregaat staat functionaliteit en duurzaamheid voorop. Een pragmatische benadering, gebruiksvriendelijke toepassing en jarenlange ervaring op het gebied van off-grid systemen voor de scheepvaart bepalen de basis voor de hybride generatoren van De Groene Aggregaat.
Kenmerken en voordelen van hybride generatoren
- Vermogens vanaf 5KvA t/m 200KvA;
- De hybride generatoren zorgen voor een brandstofbesparing tot 95% en minder CO2 uitstoot;
- Uniek kantelsysteem voor zonnepanelen;
- De hybride generatoren zijn flexibel, mobiel en hufterproof en zijn door één persoon bedienbaar;
- Op afstand digitaal te monitoren en uit te lezen;
- Optioneel te voorzien van beveiligingscamera’s.
Ook wordt geluidsoverlast in hoge mate verminderd. Pas als het niveau van de accu’s in de hybride generator te laag wordt en de zonnepanelen vermogen tekort komen om deze bij te laden, schakelt de ingebouwde generator (automatisch) aan.
Ook volledig CO2-neutrale systemen beschikbaar
Voor installaties met een minder zware energiebehoefte, waarbij ook geen grote piekspanningen hoeven te worden opgevangen, heeft De Groene Aggregaat ook volledig CO2-neutrale off-grid systemen beschikbaar. Deze systemen hebben geen back-up generator en werken dus uitsluitend op zonne-energie.
Deze CO2-neutrale systemen zijn ook leverbaar voor particulier gebruik.
Bron: http://www.duurzame-producten-diensten.nl/groene-aggregaat-hybride-generator/
Hybride generatoren

123 Machineverhuur beschikt over een aantal hypermoderne HYBRIDE POWER UNITS. Op iedere gewenste locatie voorziet de powerunit u van gepaste “groene” stroom. Een modulair systeem bestaande uit een accupakket, complete besturing, een 700 liter brandstoftank en een 20 Kva Doosan generator compleet gemonteerd in een 10ft container zorgen er voor dat er altijd voldoende energie beschikbaar is.
Voordelen van de hybride powerunit:
- Hoge brandstofbesparingen tot wel 60% !!
- Continu te leveren vermogen van 20KvA
- Units zijn vanaf afstand te monitoren
- Compact, dus snel en eenvoudig te plaatsen of te verplaatsen
- Eenvoudige “plug and play” bediening
Mobiele energievoorziening bij Defensie

foto Bundeswehr: zonder mobiele energievoorziening geen inzet
In het veld hebben militairen elektriciteit nodig. Voor de wapensystemen die ze inzetten en de eigen persoonlijke uitrusting. Die elektrische energie wordt met een dieselgenerator opgewekt of komt uit batterijen. Een “dieselgenerator” is een dieselmotor die een elektrische generator aandrijft;… toch? Op de gepubliceerde infographics die het project Verbeterd Operationeel Systeem Soldaat (VOSS) weergeven, heeft de toekomstige militair een kleine “dieselgenerator” tot zijn beschikking. Een kleine “keienklopper” met het formaat van een thermosfles? Tijd voor een korte “tour d’ horizon” langs de mobiele energievoorziening.
De E-lighter
In het kader van het project VOSS heeft Defensie Fokker Aerostructures opdracht gegeven voor de verdere ontwikkeling van de E-lighter met een optie op de serieproductie. Defensie voorziet een behoefte van 1500 tot 2000 stuks. Met de E-lighter kunnen de diverse elektrische gebruikers die de militair op de man draagt (communicatie apparatuur, GPS, nachtkijker, notepad en zaklantaarn etc.) van elektriciteit worden voorzien. De E-lighter maakt gebruik van diesel als brandstof. Met deze “dieselgenerator” wordt aanzienlijk bespaard op het aantal batterijen dat nodig is om de eigen apparatuur meerdere dagen van energie te voorzien. Dat vermindert het gewicht van de mee te dragen batterijen en verlicht de logistieke keten die minder voorraad hoeft aan te houden.
De E-lighter is een thermo-elektrische opwekker die gebruik maakt van het zogenaamde Seebeck-effect. Als je met een kleine vlam, zoals bij een sigarettenaansteker een zijde van twee met elkaar verbonden legeringen verwarmt, ontstaat over de uiteinden een potentiaalverschil waarmee elektrische energie wordt opgewekt. Het Seebeck-effect wordt in de techniek ook gebruikt in thermokoppels. Thermometers waarmee hoge temperaturen kunnen worden gemeten.
De dieselgenerator brandstofcel
Industrie en kennisinstituten werken al jaren aan brandstofcellen. In brandstofcellen wordt langs elektrochemische weg elektriciteit opgewekt door waterstof en zuurstof bij elkaar te brengen. Drijvende kracht achter deze ontwikkeling is het veel hogere rendement van brandstofcellen ten opzichte van andere opwekkers. Voor Defensie is daarnaast belangrijk dat brandstofcellen nagenoeg geruisloos zijn. Brandstofcellen van het type PEM worden inmiddels door de nieuwe Duitse onderzeeboten gebruikt om onder water elektriciteit op te wekken.
Voor landsystemen zijn met name brandstofcellen geschikt die waterstof uit diesel halen; logistiek immers altijd beschikbaar. Dat gebeurt met een zogenaamde dieselreformer. In 2013 hebben Defensie en de firma HYREF de CODEMO-regeling toegepast om een dergelijke brandstofcel te ontwikkelen. Dat heeft vooralsnog niet geleid tot een geschikt prototype. Op de markt zijn er inmiddels wel dieselgenerator brandstofcellen - zo worden ze in de branche genoemd- beschikbaar, maar de markt is nog erg “immature”. Dat moet nog verbeteren voordat Defensie het gebruik van dergelijke brandstofcellen verder kan beproeven.
Dieselmotor-generator combinatie (gensets)
De dieselmotor wordt al meer dan 100 jaar gebruikt voor het opwekken van elektriciteit. Een robuuste verbrandingsmotor met maar één nadeel namelijk dat de installatie in “stand alone” opstelling een relatief laag rendement heeft. Veel ruimte voor verbetering is er niet meer. Een mogelijkheid is het gebruik van variërende toerentallen - normaal hebben gensets vaste toerentallen - waarbij het toerental wordt aangepast aan het gevraagde vermogen. Een andere optie is het gebruikmaken van de energie van de afvoergassenstroom om behalve de drukvulgroep ook nog een kleine extra generator aan te drijven.
Een derde mogelijkheid is het gebruik van een genset in combinatie met een batterijpakket en zonnepanelen. Afhankelijk van de energievraag over de dag en het aantal uren daglicht en zonneschijn, kan een dergelijke hybride opstelling aanmerkelijke besparingen opleveren.
Defensie vervangt de huidige gensets
Defensie doet momenteel een marktconsultatie naar het vervangen van de huidige circa 1790 mobiele gensets. Van 32 verschillende typen wordt teruggegaan naar 6 typen die variëren van 4,5 kW tot 200 kW. De 1468 nieuwe gensets moeten vanaf 2016 bij Defensie worden ingevoerd.
Wat bij de marktconsultatie opvalt, is dat Defensie de noodzaak om minder afhankelijk te worden van fossiele brandstoffen niet nadrukkelijk als uitgangspunt heeft gekozen. Dat zou de mogelijkheid om ook hybride oplossingen te introduceren dichterbij brengen. Daarmee wordt dan alvast ingespeeld op de door Defensie aangekondigde Operationele Energiestrategie.
Nieuwe dieselgeneratoren helpen Defensie brandstof te besparen
De rondgang langs de mobiele energievoorziening maakt duidelijk dat een dieselgenerator alles is waarmee uit diesel elektrische energie wordt gehaald. De dieselgenerator is een van de belangrijkste “enablers” van Defensie en de noodzaak om zoveel mogelijk elektrische energie te halen uit zo min mogelijk diesel, staat buiten kijf. Om dat mogelijk te maken moet Defensie investeren in nieuwe technieken en systemen.
.jpg)
foto Maru Systems: de groene aggregaat, een hybride dieselgenerator
Dura Vermeer kiest voor hybride stroomvoorziening van De Groene Aggregaat
De infra materieeldienst van Dura Vermeer heeft Maru Systems, producent van De Groene Aggregaat, opdracht gegeven voor de bouw van enkele mobiele, hybride stroomvoorzieningen. Hiermee zet Dura Vermeer een volgende stap in het besparen van brandstof en het verduurzamen van de eigen materieelvoorraad.
Afgelopen jaren heeft Dura Vermeer ervaring opgedaan met het gebruik van hybride stroomvoorzieningen op uiteenlopende projecten. De totale besparing aan brandstof in 2014 was 62.000 liter. Nu is de tijd daar om de eigen vloot generatoren te voorzien van hybride pakketten en zodoende te verduurzamen. Dura Vermeer heeft momenteel 13 generatoren > 15 kVA, waarvan nu de eerste vier verduurzaamd worden. De oplossing voor deze toepassingen hiervoor heeft Dura Vermeer gevonden bij de producent van De Groene Aggregaat, Maru Systems.
Eigen generatoren integreren in systeem
Vanwege de flexibiliteit in het concept van De Groene Aggregaat, is het mogelijk de reeds aangeschafte nieuwe generatoren van Dura Vermeer zeer eenvoudig te voorzien van een op maat gemaakt batterij pakket en besturingssysteem. De basis vormen de 10ft containers van Dura Vermeer met geïntegreerde 20kVA generatoren die worden voorzien van een 750Ah batterijpakket en besturingssysteem. De slimme en modulaire indeling van de systemen zorgt voor een snelle inbouwtijd en flexibiliteit. Door middel van een online monitoringsysteem worden de prestaties van de generator, brandstofverbruik en draaiuren nauwkeurig in de gaten gehouden. Voor de klant blijft de basis van het systeem, een 10ft zeecontainer als behuizing met geïntegreerde generator, hetzelfde, alleen is het nu een hybride uitvoering en wordt er aanzienlijk brandstof bespaard. De verwachting is dat er tussen de 40% en 60% aan brandstof en Co2 besparing per jaar wordt behaald.
Begrijpen wat de klant wil
De samenwerking tussen De Groene Aggregaat en Dura Vermeer is tot stand gekomen na een korte, maar intensieve periode van samenwerking waarin de wens van de klant afgestemd is naar een functioneel duurzame generator. Hoofd materieeldienst infra van Dura Vermeer, Jos Huijzer, heeft vertrouwen in een langdurige samenwerking met De Groene Aggregaat. “Na het bezoek aan enkele units van De Groene Aggregaat in het veld, hebben wij een goed beeld gekregen van standaard kwaliteitsniveau van het product. Kennis van zaken en het praktisch meedenken over onze behoefte, is uiteindelijk doorslaggevend geweest voor de keuze voor De Groene Aggregaat”, aldus Jos Huijzer.
“Deze opdracht is een bevestiging van jaren lang hard werken om de civiel technische wereld te overtuigen van de functionele duurzaamheid van De Groene Aggregaat. Brandstofbesparing en reductie van Co2 uitstoot is voor alle bedrijven in deze sector noodzakelijk. Dura Vermeer is voortdurend op zoek naar initiatieven die haar bedrijfsvoering kunnen verduurzamen. Voor een duurzame stroomvoorziening op de projecten sluit De Groene Aggregaat hier naadloos bij aan.”, zegt Martijn Clausen, bedrijfsleider van Maru Systems, producent en leverancier van De Groene Aggregaat. Eind mei wordt de eerste reeks hybride generatoren opgeleverd en in gebruik genomen. Tijdens de eerste maanden zal Dura Vermeer intensief begeleid worden door Maru Systems met de monitoring van de systemen.
Over De Groene Aggregaat
De Groene Aggregaat is een hybride generator die bestaat uit een standaard 8ft zeecontainer, voorzien van een batterijpakket, geïntegreerde generator en eventueel zonnepanelen. Al naar gelang de wens van de klant kan er ook een los batterijpakket gekoppeld worden aan een generator. Door het automatisch start-stop systeem gekoppeld aan de generator, zorgt deze wisselwerking tot wel zeventig procent besparing van brandstof ten opzichte van reguliere aggregaten. Bij grote vraag naar vermogen draait de generator en worden de batterijen opgeladen. Bij een lage vraag naar vermogen, voornamelijk na werktijden, wordt de stroom vanuit het batterijpakket geleverd.
Inmiddels zijn verschillende modellen beschikbaar, waarbij geïntegreerde cameramasten en een uniek roterende arm met zonnepanelen de mobiliteit van het product waarborgen. De Groene Aggregaat is beschikbaar voor verkoop, lease of verhuur.
De Groene Aggregaat is een initiatief van Maru Systems BV uit De Rijp (NH), een innovatief bedrijf wat gespecialiseerd is in oplossingen op het gebied van energiebesparing. Dit is de basis voor het idee en principe van De Groene Aggregaat. Sinds 2007 is aan deze techniek gewerkt door de engineering afdeling van Maru Systems, die zich al lange tijd bezig houdt met de ontwikkeling van meedraaiende zonnepanelen, energieopslag en off-grid systemen voor de scheepvaart. Naast de Groene Aggregaat heeft Maru Systems al een reputatie opgebouwd met unieke duurzame oplossingen op het gebied van zonne-energie en energiebesparende lichtsystemen (Maru Elx daglichtregeling systeem).
Ga voor meer informatie naar De Groene Aggregaat.
KWS Infra kiest voor De Groene Aggregaat




